Op donderdag 14 november en dinsdag 26 november vonden er weer twee sessies plaats van het Lerend Netwerk Passend Onderwijs (LNPO). Het was zeer waardevol om samen met een groep enthousiaste deelnemers in gesprek te gaan over elkaars visie en uitdagingen.
Waardevolle inzichten tijdens twee sessies
Het thema van de bijeenkomsten van deze editie van het LNPO was ”concrete schoolgesprekken over passend / inclusief onderwijs”. We stonden stil bij het belang van het voeren van de juiste dialoog over passend / inclusief onderwijs. Het verzamelen en visualiseren van data op zichzelf heeft weinig meerwaarde. Juist het analyseren, duiden en bespreken van deze data, op verschillende niveaus van samenwerkingsverband en school, kan leiden tot nieuwe strategische keuzes. We hebben in beide sessies met twee verschillende groepen gewerkt en waardevolle inzichten verzameld.
Praktijkervaringen SWV Sine Limite
Na de introductie van POS door Joris Elbers over de vier stappen: plan vastleggen, data verzamelen, data visualiseren en inzichten bespreken, namen Mirjam Vulink en Carolien van Traa van SWV Sine Limite (PO Deventer) het stokje over. Zij hebben ons meegenomen in hoe zij als ‘’eigenwijs :)’’ samenwerkingsverband te werk gaan. Scholen vullen niet alleen een vragenlijst in om resultaten te verkrijgen, het SWV kiest ervoor om daarbij een andere weg te bewandelen. Zij voeren in koppels van trajectbegeleiders en ondersteuningsspecialisten het gesprek met koppels van directeuren en intern begeleiders aan de hand van een gespreksleidraad, gebaseerd op de vragenlijst van POS. Tijdens het gesprek wordt de vragenlijst door iemand van het samenwerkingsverband direct ingevuld. Dit resulteert niet alleen in een mooi SOP gesprek, maar ook in verzamelde data die inzicht biedt in het dekkend netwerk, afspraken basisondersteuning, SOP en ondersteuningsmogelijkheden per school. Scholen binnen SWV Sine Limite reageren enthousiast op deze werkwijze. Ze geven aan dat het waardevol is om op deze manier het ‘diepere’ gesprek te voeren over de ondersteuningsmogelijkheden en -onmogelijkheden binnen hun school.
Met elkaar in gesprek
Daarna zijn we met elkaar in gesprek gegaan over het voeren van de relevante dialoog op bestuursniveau, gebaseerd op de resultaten uit POS monitoring. Hieruit kwam duidelijk naar voren hoe belangrijk het is om te bepalen welke gesprekken op welk niveau gevoerd worden. Ook werd benadrukt dat het essentieel is om goed te bekijken welke data of opbrengsten daadwerkelijk worden besproken in deze gesprekken. Daarbij is het van groot belang dat je bekijkt welke data of opbrengsten je daadwerkelijk bespreekt in die gesprekken.
Afsluitend hebben we geconcludeerd dat het mooi zou zijn als besturen en scholen ook meer zicht krijgen in elkaars werkwijzen, mogelijkheden en kengetallen. Niet om elkaar ter verantwoording te roepen, maar om van elkaar te leren elkaar te versterken en samen verder te bouwen aan inclusief onderwijs.