Snel resultaat op de verbetervoorstellen van Slob met Perspectief op School

Na het Kamerdebat van 16 november zijn de lijnen voor het passend onderwijs voor de komende periode uitgezet. De 25 (verbeter)voorstellen uit de Kamerbrief van Minister Slob zijn over het algemeen positief ontvangen door de Tweede Kamer en de politiek heeft zich uitgesproken. Aan het onderwijs nu de taak om daad bij het woord te voegen en met de voorstellen van de Minister een volgende stap te maken naar verbetering van passend onderwijs.

Ook voor de samenwerkingsverbanden (SWV) gaan er een aantal zaken veranderen in de toekomst. Drie belangrijke punten daarbij zijn het terugbrengen van reserves, de verbetering van kwaliteitszorg en het daarmee samenhangende aangescherpte onderzoekskader van de Onderwijsinspectie.

1. Het terugbrengen van reserves

Eén van de eisen van de Minister is het wegwerken van de reserves die de samenwerkingsverbanden hebben opgebouwd. Het idee hierbij is dat er te veel geld ‘op de plank blijft liggen’ dat eigenlijk naar het onderwijs moet gaan. In januari 2021 dienen alle SWV’s een concreet plan te hebben hoe zij de reserves inzetten voor passend onderwijs.

2. Verbetering van kwaliteitszorg

Een ander belangrijke punt op de lijst met 25 voorstellen is de verbetering van de kwaliteitszorg bij SWV’s. Op dit punt worden relatief veel SWV’s nog met een onvoldoende beoordeeld door de Onderwijsinspectie. Met onvoldoende kwaliteitszorg wordt door Minister enerzijds gedoeld op het gebrekkige inzicht in de inzet van middelen waardoor sturing op de kwaliteit van passend onderwijs bemoeilijkt wordt. Anderzijds wordt er een slag verwacht in de samenwerking met het netwerk ((school)besturen, gemeenten, regio’s, ouders). Kwaliteitszorg die cyclisch is ingebed in de organisatie van het SWV vraagt om een voortdurende interactie met de overige betrokkenen in het netwerk.

3. Het aangescherpte onderzoekskader

Om toe te zien of de SWV’s inderdaad aan de slag gaan met de verbetervoorstellen van minister Slob is er een aanscherping van het onderzoekskader van de Onderwijsinspectie aangekondigd. Zwaartepunt komt hierbij te liggen op de kwaliteitszorg bij SWV’s. De kwaliteitszorg dient cyclisch te zijn, transparant en in voortdurende samenspraak met het netwerk. Het doel is dat de SWV’s duidelijk kunnen aantonen aan welke doelen zij werken voor de verbetering van passend onderwijs, welke middelen daaraan besteed worden en welke resultaten dat oplevert.

Druk op de SWV’s

Niet alleen wordt van de SWV’s verwacht dat zij verbetering laten zien om bovenstaande drie punten, die verbetering dient ook binnen een afzienbare tijd te zijn gerealiseerd. Zo dient het plan voor de besteding van de reserves in januari 2021 al gereed te zijn en ook de Onderwijsinspectie zal vanaf het komende jaar het aangescherpte kader toepassen. Dit legt druk op de SWV’s bij het doorvoeren van veranderingen die niet altijd eenvoudig zijn. Wat betreft het wegwerken van de reserves dient een afgewogen keuze te worden gemaakt hoe het geld het beste besteed kan worden. En ook de verbetering van de kwaliteitszorg vraagt om analyse van doelstellingen, inzicht in data en samenwerking met het netwerk.

De verbetervoorstellen van Slob en Perspectief op School

Perspectief op School (POS) helpt SWV al sinds 2015 met de uitvoer van passend onderwijs. Daarbij richt POS zich specifiek op het meetbaar en bespreekbaar maken van de strategie van het SWV. Dit betekent concreet dat POS de SWV’s helpt om inzichtelijk te krijgen waar passend onderwijs in de regio goed gaat, waar het beter kan en vervolgens SWV’s ondersteunt om hier samen met het netwerk over in gesprek te gaan. De dienstverlening van POS sluit in die zin direct aan op de hierboven besproken verbetervoorstellen van minister Slob. Met POS wordt het voor SWV’s veel eenvoudiger om snel de beste keuzes te maken als het gaat om de inzet van middelen, omdat deze voortdurend in kaart wordt gebracht en ruimte voor verbetering inzichtelijk wordt gemaakt. Daarnaast is POS, in samenspraak met de inmiddels meer dan 40 SWV’s die gebruik maken van het platform, ontwikkeld tot een integraal kwaliteitsinstrument gericht op de cyclische sturing van de kwaliteit van passend onderwijs.

Kennismaken met POS

Om te ervaren hoe POS werkt, bieden wij SWV’s nu de mogelijkheid tot een kennismaking via een pilot. Hierin kan het SWV binnen drie maanden de eerste resultaten ervaren, met een minimale investering in tijd en geld. Met een duidelijke, stapsgewijze aanpak wordt de volgende stap gezet naar strategisch kwaliteitsbeleid.

Na deze pilot:
- Vormen de ambities uit het ondersteuningsplan de basis van de doelen;
- Zijn de eerste doelen SMART geformuleerd en vertaald naar concrete activiteiten;
- Zijn de organisatiestructuur en overlegmomenten in kaart gebracht;
- Is per overleg moment bepaald wie de aanwezigen zijn, wat het doel is en welke opbrengt uit POS hiervoor wordt gebruikt;
- Is de kwaliteitscyclus in een jaarplanning gezet om met betrokkenen te delen;
- Zijn de diverse databronnen ingeladen in POS (o.a. Kijkglazen, TLV-administratie, begroting, …);
- Is er integraal inzicht in de inhoud en financiën van het SWV middels interactieve dashboards.

Klik hier om je in te schrijven voor de pilot onder de eventaam 'Pilot'. Je kunt je tot de kerstvakantie inschrijven.

Neem voor meer informatie contact op met Olof Craenen: 06-15841114 of olof.craenen@perspectiefopschool.nl.