Perspectief op School
  • nieuws
  • ons aanbod
  • onze klanten
  • onze partners
  • over ons
  • contact
  • inloggen
  • nieuws
  • ons aanbod
  • onze klanten
  • onze partners
  • over ons
  • contact
  • inloggen

LNPO December een waardevolle afsluiting van 2021

Lerend Netwerk Passend Onderwijs: het voeren van datagedreven gesprekken binnen je kwaliteitszorgcyclus. In 2021 is Perspectief op School (POS) van start gegaan met het Lerend Netwerk Passend Onderwijs (LNPO). Het netwerk is ontstaan vanuit de behoefte van samenwerkingsverbanden (SWV’s) om een plek te hebben om elkaar te ontmoeten en elkaar te spreken over actuele thema’s, om elkaars kennis en expertise te delen en om van elkaar te leren. In december 2021 vonden er twee sessies plaats met het thema ‘Het voeren van datagedreven gesprekken binnen je kwaliteitszorgcyclus’. Het waren twee succesvolle middagen waarin we met een mooie groep enthousiaste deelnemers actief in gesprek zijn gegaan.

Het belang van kwalitatieve datagedreven gesprekken 

Veel SWV’s willen een volgende professionaliseringsslag maken in hun kwaliteitszorgcyclus. Data is één van de aspecten die helpen bij die professionalisering. Het zorgt namelijk voor een feitelijke basis voor het uitvoeren van analyses, het opstellen van doelen (en die meetbaar maken), de monitoring van resultaten en de verantwoording. In de gehele kwaliteitszorgcyclus kunnen data ervoor zorgen dat er niet meer vanuit aannames wordt geacteerd, maar vanuit afwegingen en overtuigingen die op alle niveaus van passend onderwijs (SWV, regio/bestuur, school) besproken kunnen worden. Data kan dus een belangrijke bijdrage leveren aan de inhoudelijke dialoog over de kwaliteit van passend onderwijs. En visa versa krijgt data ook betekenis binnen die dialoog omdat daar de interpretaties samenkomen die daadwerkelijk inhoud geven aan het strategische beleid. 

De situatie vanuit de SWV’s   

Vanuit de sessies kwam naar voren dat SWV’s inmiddels stappen aan het maken zijn in het gebruik van data binnen hun kwaliteitszorgcyclus. Zo wordt steeds vaker aan de randvoorwaarden voldaan om data überhaupt van betekenis te kunnen laten zijn in de kwaliteitszorgcyclus. Eén van die randvoorwaarden is het opstellen van meetbare strategische doelstellingen in het Ondersteuningsplan en de jaarplannen. Aan deze doelstellingen kan vervolgens data worden gekoppeld als indicator voor het resultaat. Een tweede voorwaarde is het inzichtelijk maken en vastleggen van je kwaliteitszorgcyclus: welke bespreekmomenten er zijn; wat het doel is van deze bespreekmomenten; wie nemen deel aan deze bespreekmomenten (op welk niveau); en hoe vaak vinden deze bespreekmomenten plaats. Het voeren van de datagedreven gesprekken tijdens de bespreekmomenten bleek echter nog in de kinderschoenen te staan. 

Een leidraad vanuit POS  

POS ondersteunt SWV’s door heel Nederland met het inzetten van data ondersteunend aan de kwaliteitszorgcyclus, ook als het gaat om het voeren van datagedreven gesprekken. POS heeft daarvoor onder andere een praktische leidraad opgesteld die hierin ondersteunt. Deze leidraad kent op hoofdlijnen de volgende punten: 

  • Stem de wensen en verwachtingen van de aanwezigen af 

  • Kies een perspectief voor je gesprek  

  • Beschrijf de focus van het gesprek  

  • Volg het stappenplan voor de rapporten analyse (onderliggende stappen) 

  • Bepaal conclusies en vervolgstappen 

Deze punten, met hun respectievelijke sub-onderdelen, geven inhoud, richting en focus aan de datagedreven gesprekken. 

De werksessies 

Tijdens de korte werksessies deelden de deelnemers hun ervaringen en kennis met betrekking tot het voeren van datagedreven gesprekken. Daarin kwam duidelijk naar voren dat alle SWV’s de meerwaarde zien van de inzet van data bij het voeren van de inhoudelijke dialoog. Eén van de uitdagingen die echter gedeeld werd was de terughoudendheid bij de aangesloten besturen en/of scholen om de gesprekken in de kwaliteitszorgcyclus op basis van data voeren. Dit komt voort uit de aanname dat data worden ingezet als een middel in een 'afrekencultuur' waarbij de data enkel bepaalt of ‘je het wel of niet goed doet’. Het meenemen in het waarom en het hoe van de inzet van de data aan de voorkant van de kwaliteitszorgcyclus is daarom van essentieel belang. Geen afrekencultuur, maar juist een dialoog vanuit transparantie die het mogelijk maakt om best practices te delen en de juiste strategische keuzes richting de toekomst te maken. 

Twee succesvolle sessie 

Ook deze derde editie van het Lerend Netwerk Passend Onderwijs is in haar opzet geslaagd. Bij de bijeenkomsten zijn zo een 30 SWV’s weer met elkaar in gesprek gegaan over een thema dat overal actueel is. Het samenkomen en uitwisselen van kennis en ervaringen wordt elke keer als zeer positief ervaren: om van elkaar te kunnen zien waar SWV’s tegenaan lopen en om inspiratie op te doen voor het versterken en verder brengen van de eigen organisatie.  

Meer weten?   

Wil je graag eens (verder) in gesprek over het thema ‘het voeren van datagedreven gesprekken binnen je kwaliteitszorgcyclus’? Of ben je benieuwd naar de andere thema’s waarop POS samenwerkingsverbanden ondersteunt?  Neem dan contact op met Olof Craenen via 06-15841114 of olof.craenen@perspectiefopschool.nl of Jan van der Wolf via 06-18756999 of jan.van.der.wolf@perspectiefopschool.nl