Perspectief op School
  • nieuws
  • ons aanbod
  • onze klanten
  • onze partners
  • over ons
  • contact
  • inloggen
  • nieuws
  • ons aanbod
  • onze klanten
  • onze partners
  • over ons
  • contact
  • inloggen

Lerend Netwerk Passend Onderwijs ''Scholen die bijdragen aan het jaarplan van het SWV''

Half april 2023 vonden er twee nieuwe sessies van het Lerend Netwerk Passend Onderwijs plaats met het thema “Scholen die bijdragen aan het jaarplan van het samenwerkingsverband”​. Het waren twee succesvolle middagen waarin we met een enthousiaste deelnemers actief in gesprek zijn gegaan over elkaars visie, uitdagingen en ook een start gemaakt hebben met de manier waarop deze uitdagingen omgezet kunnen worden in resultaten. 

Het Lerend Netwerk Passend Onderwijs (LNPO) is opgezet vanuit de behoefte van samenwerkingsverbanden (SWV’s) om een plek te hebben waar bestuurders, directeuren en kwaliteitsmedewerkers hun kennis en ervaringen kunnen delen om met elkaar te kunnen leren. Half april 2023 vonden er twee sessies plaats met het thema “Scholen die bijdragen aan het jaarplan van het samenwerkingsverband”​. Het waren twee succesvolle middagen waarin we met een groep enthousiaste deelnemers actief in gesprek zijn gegaan over elkaars visie, uitdagingen en ook een start gemaakt hebben met de manier waarop deze uitdagingen omgezet kunnen worden in resultaten. 
 
Uitdaging en vragen  
Het samenwerkingsverband heeft de wettelijke verplichting om een ondersteuningsplan (OSP) vast te stellen. Om het OSP te realiseren worden, vanuit de kwaliteitszorgcyclus, jaarplannen opgesteld. De realisatie van het jaarplan komt hierbij niet alleen tot stand door de uitvoering van het SWV als bureauorganisatie, maar juist ook door de bijdragen van de scholen binnen het netwerk. Op deze wijze kan er samen gewerkt worden aan de opgestelde doelen. Deze ontwikkeling wordt steeds belangrijker binnen het versterken van de kwaliteitszorg en het samen realiseren van passend onderwijs. We zien dat er vooral nog veel vraagstukken liggen op het gebied van de bijdrage aan het jaarplan door de scholen. 

  • Hoe daag je scholen uit om bij te dragen? 

  • Hoe zet je speerpunten en doelen door naar de scholen? 

  • Hoe laat je scholen bijdragen met eigen (meetbare) doelen en activiteiten? 

Wat nemen we mee? 
Vanuit de presentatie die werd gegeven vanuit SWV Delflanden VO nemen we mee dat het belangrijk is om vooraf goed te analyseren waarom je scholen wil laten bijdragen en welke knelpunten je hiermee wil oplossen. We hebben het dan vaak over het ontbreken van eenduidigheid en samenhang, ook het ontbreken van een gezamenlijke focus op bepaalde doelen met de verantwoording van budgetten. SWV Delflanden heeft ervoor gekozen om scholen middels POS bij te laten dragen aan de gezamenlijke doelen van het jaarplan. Hierdoor zijn de doelen centraler komen te staan, binnen zowel SWV als de deelnemende scholen. Daarbij is er een actievere bijdrage door de scholen ontstaan met een systematische en transparante verantwoording, wat resulteert in een heldere en efficiënte PDCA-cyclus.  
 
In het gehele proces zijn duidelijke keuzes gemaakt om als pilot met een select aantal scholen te starten en te zorgen voor een heldere en eenduidige communicatie. Tevens is er ondersteuning geboden door het SWV om nu in het eerste jaar de doelen en activiteiten in het systeem van POS te zetten. De opbrengsten uit deze bijdragen van de scholen worden vervolgens meegenomen in de drie-gesprekken met de schoolbestuurder, directeur van de school en het SWV. Het is erg belangrijk om kleine stappen te nemen, helder te communiceren en te ondersteunen bij de implementatie.  
 
Na de presentatie van SWV Delflanden VO, vond er nog een interessant gesprek plaats waarin er nog een aantal vragen een aandachtspunten naar voren kwamen: 

  • Zorg dat de doelen meer gedragen worden door de scholen; 

  • Bepaal goed welke speerpunten en doelen daadwerkelijk voor de scholen zijn (met kleine stappen); 

  • Het is en blijft lastig om te komen tot de juiste indicatoren (kunnen we dit niet uitbesteden aan het LNPO); 

  • Hoe ga je het proces zodanig inrichten dat bijdragen gemakkelijk wordt? Zorg dat je de bijdrage en evaluatie ervan inbedt in je gesprekscyclus en ondersteun door bijvoorbeeld ondersteuningscoördinatoren; 

  • Zorg dat je voldoende faciliteert en laat men de evaluatie bijvoorbeeld tijdens een gesprek invullen; 

  • POS mag het aantal stappen wat je moet zetten, het aantal klikken om een evaluatie in te vullen wel verkleinen (nu soms veel doorklikken). 

In een volgend LNPO kunnen we weer verder samen in gesprek, om te kijken of bovenstaande vragen verder beantwoord kunnen worden.   

Ter afsluiting
 
Het was mooi om te zien dat de aanwezige SWV’s elk LNPO weer meer en meer participeren in de thema’s die centraal staan, met vragen, maar ook ervaringen en adviezen. Het was dan ook zeer waardevol om vanuit SWV Delflanden VO een praktijkvoorbeeld te horen en hier vervolgens met elkaar op verder te borduren. De wereld van passend onderwijs wordt ervaren als een niche waarbinnen de SWV’s een centrale plaats innemen en waardevolle kennis en expertise opbouwen, maar vanuit hun rol tegen zeer specifieke vragen aanlopen. We zijn er als POS trots op dat wij een gemeenplaats kunnen bieden waar die vragen gesteld en samen beantwoord kunnen worden.  

Deelnemen aan het volgende Lerend Netwerk Passend Onderwijs? Houd onze website en LinkedIn-pagina goed in de gaten voor onze volgende events!