Een levend SOP, waar inhoud en implementatie samenkomen

Het Steunpunt Passend Onderwijs publiceerde op 18 december 2018 ingrediënten en praktische tips voor een levend en zinvol schoolondersteuningsprofiel (SOP). Dit is ook ons expertisegebied. We vatten graag hun tips voor jullie samen en doen een aantal toevoegingen vanuit onze ervaring bij Perspectief op School.

Het Steunpunt Passend Onderwijs publiceerde op 18 december 2018 ingrediënten en praktische tips voor een levend en zinvol schoolondersteuningsprofiel (SOP). Dit is ook ons expertisegebied. We vatten graag hun tips voor jullie samen en doen een aantal toevoegingen.

De belangrijkste inhoud vanuit het Steunpunt:

• Het SOP is te vaak een ‘papieren tijger’ dat teveel tijd kost en niet gebruikt wordt door de scholen.

• Het SOP moet dynamisch zijn, nuttig voor ouders , leraren en scholen.

• Het SOP biedt houvast bij het beoordelen of een school in staat is om onderwijsondersteuning voor een leerling te bieden en bepaalt mede de toelating van leerlingen op school.

Waar bestaat een goed SOP uit?
Het SOP moet eenmaal periodiek door het bevoegd gezag worden vastgesteld. In het SOP moet staan:

1. Welke ondersteuning de school biedt aan leerlingen, de basisondersteuning en eventueel ook de extra ondersteuning die de school wel en niet biedt.

2. Welke ambities de school heeft voor de toekomst.

3. De expertise die aanwezig is en of moet worden ontwikkeld.

4. De consequenties voor scholing van leerkrachten.

Hoe komt het SOP tot leven?
In hun publicatie geeft het steunpunt een stappenplan met ingrediënten die het SOP geschikt maken voor de dagelijkse praktijk. De handreiking in gesprek over het SOP vinden jullie hier.

Ervaring van POS
Onze ervaring is dat het SOP een belangrijk document is dat een waardevolle rol heeft. Die waarde is in grote mate afhankelijk van de inhoud en de manier waarop verschillende partijen worden betrokken. Hier sluiten we dus nauw aan bij de stappen van het Steunpunt.

Wij zien dat het SOP bij Perspectief op School een belangrijke input is voor bovenschoolse overzichten. Het ‘optellen’ van alle SOP’s van de scholen geeft een overzicht van de ondersteuning binnen het samenwerkingsverband (SWV). Ook wel het dekkende netwerk. In lijn hiermee geldt dat het ook een beeld kan geven bij de basisondersteuning en de mate waarin scholen hieraan voldoen.

Deze bovenschoolse overzichten kan je gemakkelijker genereren wanneer je gegevens uit het SOP digitaal en op een vergelijkbare manier verzamelt. Bijkomend voordeel is dat de SOP’s dan ook voor bijvoorbeeld ouders veel leesbaarder worden, omdat ze vergelijkbaarder zijn.

Op basis van de overzichten die dit levert kan je ook bovenschools ontwikkeldoelen stellen en middelen toewijzen. Zo word je beeld breder en kan je meer samen doen. Zo komen doelen met elkaar in lijn, in plaats dat deze afzonderlijk per school zijn. Middelen kunnen zo ook effectiever worden besteed.

Net als bij het opstellen van het SOP, is het van groot belang dat je relevante informatie uit vraagt om de ontwikkeling van je bovenschoolse doelen te kunnen toetsen. Om te bepalen wat die informatie is het belangrijk om scholen hierbij te betrekken. De inhoud die het SOP heeft en hoe dit tot stand komt en wordt ingezet (de implementatie) komen hier dus nauw samen. Ze zijn ook in grote mate van elkaar afhankelijk. Alleen indien je scholen aan de voorkant goed betrekt krijg je relevante informatie waar men ook samen mee aan de slag wil en kan.